Appit

Waar moet je op letten bij het (laten) maken van een app? Stap 2/3: concept fase

Als je weet waarom je een app wilt laten maken, komt de volgende vraag: waar moet men beginnen met het laten maken van een app? En waar moet men op letten bij het laten maken van een app? We geven hieronder een overzicht van de stappen waar je op moet letten bij het laten maken van een app:

Maak het concept voor uw app Nadat je hebt besloten op welk platform je je app wilt laten maken is de volgende stap om het idee voor je app te verfijnen.

Denk in oplossingen die uw app de gebruiker biedt, niet in features Een van de grootste valkuilen bij het laten maken van een app is de zogenaamde “feature creep”; de bedenker van de app denkt dat met meer features de app beter wordt, de ontwikkelaar van de app wil aan de wensen van de klant tegemoet komen en bouwt volgens opdracht alle features in. Stop! De feature creep gaat vaak ten koste van het primaire doel en het gebruikersgemak van de app. Denk in plaats daarvan in oplossingen die de app de gebruiker biedt.

Appit adviseert om elke feature serieus te overwegen voordat deze in de app wordt ingebouwd en denkt mee in het aanbieden van oplossingen, zodat je de juiste keuzes maakt voordat er wordt begonnen met het maken van de app.

Maak een app definitie statement Een goede app definitie statement is de kern van de app. Hierop baseert men vervolgens alles wat met de app te maken heeft; van lay-out tot de marketing van de app.

Een app is goed in een primaire taak voor een specifieke gebruiker

Een app definitie statement omvat 3 definities:

  • De primaire doel van de app
  • De kern functie(s); wat de app doet
  • De doelgroep voor wie u de app laat maken

Drie voorbeelden van een app definitie statement van een app om foto’s te maken en te delen:

  • Makkelijk foto’s delen voor iphone gebruikers
  • Makkelijk foto’s delen voor professionele fotografen
  • Makkelijk foto’s delen voor artsen

Zoals te zien bestaat de app definitie statement uit het primaire doel van de app uit het makkelijk maken voor de gebruiker en is de kern functie het delen van de foto’s. De verschillende doelgroepen laten zien dat er eigenlijk al 3 apps gemaakt kunnen worden, omdat elke doelgroep zijn eigen specifieke eisen en wensen heeft!

Appit adviseert je je doelgroep, je eindgebruiker van je app zo scherp mogelijk te definiëren. Dit helpt niet alleen gedurende de ontwikkeling van de app, maar ook voor de marketing van de app; een niche is beter en vaak financieel voordeliger te bereiken dan iedereen. Met die gedachte hebben we ook een aantal examen apps ontwikkeld: de app definitie statement van de GVB examen app is bijvoorbeeld “Makkelijk een examen oefenen voor startende golfers”. Deze app definitie statement hebben we ook toegepast op andere niche markten zoals hockey (Hockey Scheids! app) en watersporters (Vaarbewijs app).

Posted in: Blog

Leave a Comment (0) →