Appit

Hoe kan je geld verdienen aan apps? Deel 1: advertenties

Hoe kan je geld verdienen aan apps? Deel 1: advertenties

Maak geen app, maar bouw een business

De dagen dat je met een simpele app een grote klapper kon maken zijn zo goed als voorbij. Uiteraard zijn er nog altijd ontwikkelaars die in een keer de jackpot binnenslepen, maar de kans dat je dit overkomt is erg klein. Je kan je beter richten op het bouwen van een stabiele portfolio waar ook stabiele geldstroom uit voort komt. Maar hoe doe je dat?

4 modellen om geld te verdienen met apps

De presentatie van Wayne Pan van Google geeft een goed beeld welke verdienmodellen er mogelijk zijn:

  • Advertenties
  • Verdienen per download
  • Freemium
  • In app purchase

Aangezien Pan bij Google werkt gaat hij uiteraard dieper in op het verdienmodel waar Google het meest aan heeft: advertenties. De andere verdienmodellen zullen we in andere blogs bespreken.

Rijk worden met advertenties? Een grote actieve userbase is nodig

In zijn presentatie geeft Pan het voorbeeld van een CTR (click through rate) van 1,5%. Bij 100.000 impressies wordt 1500 keer daadwerkelijk geklikt op de advertentie, de eigenaar van de app ontvangt in zijn voorbeeld $0,10 cent oftewel $150 dollar totaal. Je zult aardig wat actieve gebruikers van je app moeten hebben om er geld mee te verdienen!

Vervolgens geeft Pan ook aan hoe je je app optimaliseert, bijvoorbeeld door het gebruik van Google Analystics, zodat de kans groter wordt dat de gebruiker op de advertentie klikt.

Conclusie

Je app zal aan de 2 criteria moeten voldoen indien je er geld aan wilt verdienen doormiddel van advertenties:

  • Grote userbase: dit betekent in de praktijk dat je app in meerdere talen moet lanceren en minimaal Engelstalig is
  • Actieve userbase: verdienen aan advertenties in apps heeft alleen zin al je userbase de advertentie vaak ziet en de kans dus hoog is dat er op de advertentie wordt geklikt. Denk bijvoorbeeld aan nieuws apps of games.

De uiteindelijke winnaar van het advertentie verdienmodel in de app is natuurlijk Google zelf. Je kunt jezelf afvragen, gezien de inkomsten of het de moeite is om een relatief grote ruimte van je app als advertentieruimte te verhuren. Daarnaast kan het ook nadelig zijn voor de gebruikerservaring.

Posted in: Blog

Leave a Comment (0) →